Marketing dla restauracji: to musisz zrobić w marcu!

Marzec to miesiąc przejściowy między zimą a wiosną, który niesie ze sobą nowe okazje do promocji. Restauracje mogą skorzystać z nadchodzących świąt, zmian w nawykach klientów oraz sezonowych produktów. Sprawdź, jakie działania powinna podjąć Twoja restauracja w tym miesiącu!
Jak przygotować restaurację na marzec? Kluczowe działania marketingowe dla właścicieli i menagerów
Marzec przynosi wiele zmian – zarówno w pogodzie, jak i w nawykach klientów. Restauracje mają okazję do przyciągnięcia gości dzięki nowym, wiosennym ofertom oraz wydarzeniom, takim jak Dzień Kobiet czy festiwal Restaurant Week. Zaplanuj swoje działania z wyprzedzeniem – dzięki temu będziesz lepiej przygotowany i na pewno zdążysz stworzyć odpowiednie materiały do swoich social mediów oraz opublikować je na czas. Jak skutecznie zaplanować działania marketingowe, aby Twój lokal wyróżniał się na tle konkurencji? Oto lista kluczowych kroków na marzec!
Start festiwalu Restaurant Week
Z początkiem miesiąca rusza festiwal Restaurant Week – największe tego typu wydarzenie w Polsce. Jeśli Twoja restauracja bierze w nim udział, masz tylko kilka dni na finalne przygotowania.
- testy menu festiwalowego – upewnij się, że dania nie tylko smakują, ale i prezentują się apetycznie na talerzu. To również odpowiedni moment na ustalenie standardu podawania potraw, dobór zastawy i sprawdzenie, czy załoga zna menu.
- sesja zdjęciowa dań – jeśli jeszcze jej nie masz, to naprawdę ostatnia chwila! Zadbaj o apetyczne zdjęcia, które umieścisz na swoich social mediach oraz w panelu restauracji na stronie festiwalu. Jestem przekonana, że restauracje, które publikują w swoim profilu zdjęcia tych specjalnie przygotowanych dań – zyskują więcej rezerwacji na festiwalu (w końcu jemy oczami i niekoniecznie chcemy rezerwować stolik, gdzie wybieramy „kota w worku”). Nagraj też rolki, które w trakcie festiwalu będziesz publikować w social mediach.
- link do rezerwacji – jeśli chcesz ułatwić swoim Gościom rezerwacje stolików na festiwalu, to skorzystaj z prostego linku do rezerwacji. Niestety strona festiwalu działa tak, że kopiując link ze strony dostajemy długi ciąg dziwnych znaków i ukośników, ale możesz skorzystać z sprytnego sposobu. Wpisz w wyszukiwarkę: restaurantclub.pl/nazwa-restauracji – oczywiście, w miejscu „nazwa-restauracji” wpisz nazwę swojego lokalu, która jest podana w panelu, a jeśli nazwa ma dwa i więcej słów, to rozdziel je myślnikami. Taki link dodawaj do każdego posta na FB, umieść go też w BIO na instagramie i dodawaj do opublikowanych relacji. Będziesz mógł też sprawdzić statystyki (z postów na Fb i relacji na IG), dzięki czemu dowiesz się ile osób, które widziało Twoje posty przeszło na stronę rezerwacji.
- wydruk menu – goście jeszcze w trakcie posiłku lubią sprawdzać co zamówili (w końcu stoliki na festiwal zamawiamy często na kilka dni, a czasem kilka tygodni przed rezerwacją). Dobrym pomysłem jest przygotowanie i wydrukowanie krótkiego menu, które będzie czekać na Gości przy zarezerwowanym dla nich stoliku. Z doświadczenia wiem, że kiedy Goście dostają taki „spis dań”, chętniej publikują relacje z swojej wizyty w social mediach (od razu wpisując na storieskach co dokładnie jedli – w końcu dokładny opis dania mają przed oczami). Na takim skróconym menu możesz też dopisywać sugerowane koktajle czy wina, które będą pasowały do festiwalowych dań (wine pairing) albo po prostu wypisać na odwrocie kilka napojów z karty (nie przepisuj wszystkiego, wybierz 4-5 pozycji, które są wybierane przez Gości najczęściej oraz są proste w przygotowaniu: kawa, herbata, woda, napary, lemoniada, piwo, wino). Dzięki temu Goście będą mieli dostęp do wyboru napojów, nie będą musieli prosić kelnera o przyniesienie dodatkowej karty i chętniej domówią dodatkowe napoje do swojego zamówienia.
Po zimowych miesiącach klienci szukają lżejszych i sezonowych potraw. Marzec to idealny moment na ich wprowadzenie.
- sezonowe składniki – korzystaj z dostępnych z początkiem wiosny warzyw i owoców. Nie jest to jeszcze, co prawda czas na świeże nowalijki, ale wykorzystaj np.: brukselkę, kalarepę, roszponkę, kapustę i zaproponuj je swoim Gościom w lekkiej, wiosennej wersji. Przygotuj krótkie menu, dodaj je do karty jako sezonową wkładkę i zmieniaj, gdy pojawią się nowe wiosenne produkty.
- nowa, lżejsza karta – nadchodząca wiosna, to czas, kiedy w restauracjach zdecydowanie chętniej wybieramy lżejsze, mniej kaloryczne i mniej sycące dania. Warto przejrzeć swoje menu i odświeżyć je – dodać więcej sałatek oraz zrezygnować z ciężkich zimowych dań.
- wiosenna karta napojów – oprócz rewizji karty menu przyda się również odświeżenie karty napojów. To dobry moment, by wycofać z sprzedaży rozgrzewające napary, grzane wino i zastąpić je świeżymi lemoniadami i sokami czy mrożoną herbatą.
- komunikacja nowej karty – o tym, by przygotować odpowiednie zdjęcia, filmy oraz publikować je w social mediach restauracji nie muszę przypominać, prawda?
Dzień Kobiet (8 marca) – niech Twoja restauracja stanie się miejscem świętowania
Osobiście nie jestem wielką fanką przygotowywania zniżek czy specjalnych promocji na tego typu dni. W moim odczuciu: Walentynki czy Dzień Kobiet, to dni, w które bardzo duża ilość osób udaje się do restauracji, czy kupuje słodkości w cukierniach. Nie ma powodu, by walczyć o Gościa ceną (zniżką) – zamiast tego zaproponuj mu wyjątkowe doświadczenie, które zmotywuje go do wybrania właśnie Twojego miejsca.
W tym roku Dzień Kobiet wypada w sobotę, warto więc wydłużyć świętowanie na cały weekend (od piątku do niedzieli).
- specjalne menu – na ten dzień/weekend przygotuj specjalne menu lub dostępny tylko z tej okazji wyjątkowy deser. Niech to będzie coś wpisującego się w obecne trendy (czekolada dubajska i pistacje nadal jest hitem) lub zaskakującego swoją formą podania (np. piękna monoporcja, deser w czekoladowej kuli lub oblany dużą ilością smacznej polewy). Komunikuj je swoim gościom jako ofertę ograniczoną w czasie i dostępną tylko w te dni.
- specjalne wydarzenie – zastanów się, co wyjątkowego możesz zaproponować swoim Gościom. Może to być przykładowo: kolacja degustacyjna (z pairingiem wina) przygotowaną przez Szefa Kuchni lub wykonywana tego wieczoru muzyka na żywo. Wydarzenie powinieneś komunikować kilka dni/tygodni wcześniej, tak, by Goście zdążyli dokonać rezerwacji.
Kalendarz świąt nietypowych
Jak już pewnie wiesz: nie znajdziesz we mnie entuzjastki świętowania w restauracji każdego z możliwych świąt z kalendarza świąt nietypowych. Uważam, że trzeba dobierać je odpowiednio do profilu swojej restauracji oraz do tego, jakie oczekiwania mają Twoi Goście. Wiem jednak, że jest wielu restauratorów, którzy lubią wykorzystywać tego typu święta w swoim „kalendarzu marketingowym”, więc pochylmy się po krótce nad najpopularniejszymi wydarzeniami w marcu.
Dzień Świętego Patryka (17 marca) – zielone święto w Twojej restauracji
I takim właśnie dniem jest Dzień Świętego Patryka – w Polsce nie jest to bardzo popularne święto, a kolejne posty w socialach z dodanymi koniczynkami i życzeniami z okazji tego „święta” nie wnoszą nic w komunikację z Twoimi Goścmi. Nie rób tego!
Jeśli czujesz, że ten dzień dobrze współdziała z strategią marketingową Twojego lokalu, wykorzystaj go kreatywnie, ale tak, by o Twojej akcji mówiło się na mieście! Przygotuj napoje i dania w zielonym kolorze inspirowane irlandzką tradycją. Ale, zamiast kolejnej zielonej lemoniady, widzę tutaj bardziej burgera z grillowanym serem, który po przekrojeniu rozlewa się „na zielono”. Zaszalej i zaproponuj swoim Gościom coś wyjątkowego.
Pierwszy dzień wiosny (20 marca) – świętuj nowy sezon
To święto akurat jest „typowe” i powtarzalne każdego roku, pozwólcie jednak, że zostawię je w tej kategorii. Mogłabym powiedzieć: jak wyżej. Nie chcę nawet myśleć, ile tego dnia pojawia się „takich samych” postów w social mediach, o tym, że „dziś pierwszy dzień wiosny”, które nie wnoszą żadnej wartości w komunikację marki, a przy tym i tak zginą w nadmiarze podobnych do siebie postów.
Jeśli chcesz w jakiś sposób uczcić ten dzień z Twoimi Gośćmi zaproponuj im np. zabawę w koło fortuny. Przygotuj specjalny rekwizyt, który wykorzystasz do zaangażowania swoich Gości. Możesz zaproponować im na wejściu udział w zabawie: zakręć kołem i wylosuj prezent dla Twojego stolika. Może to być darmowy napój czy deser, zniżka na całość rachunku czy na przykład markowe gadżety. Przy okazji możesz nakręcić ciekawy materiał na swoje sociale.
Inne dni z kalendarza świąt nietypowych dla gastronomii
- Dzień Płatków Śniadaniowych (07.03)
- Dzień Mężczyzn (10.03)
- Dzień Piekarzy i Cukierników (15.03)
- Dzień Bez Mięsa (20.03)
- Europejski Dzień Lodów Rzemieślniczych (24.03)
- Międzynarodowy Dzień Gofra (25.03)
- Międzynarodowy Dzień Szpinaku (26.03)
- Dzień Żelków (28.03)
- Światowy Dzień Muffinka (30.03)
- Światowy Dzień Budyniu (31.03)
Zaplanuj wielkanocną ofertę Twojej restauracji
Wielkanoc w tym roku wypada w drugiej połowie kwietnia, można więc spodziewać się, że najpóźniej z początkiem kwietnia Twoi Goście będą pytali o świąteczną ofertę. Jeśli w Twojej restauracji przygotowujecie wielkanocne zamówienia cateringowe, to idealny moment, by się nad nią zastanowić.
- menu z cenami – po ustaleniu, co w tym roku chcecie zaproponować Waszym Gościom, zróbcie spis tych rzeczy, ustalcie gramatury oraz ceny. Opracujcie je w przejrzystej formie graficznej: można ją będzie wysyłać jako załącznik w mailu czy opublikować w social mediach.
- zdjęcia, zdjęcia i jeszcze raz zdjęcia – przygotowywałam ofertę świątecznych wypieków dla jednej z wrocławskich restauracji: ofertę bożonarodzeniową opublikowaliśmy niemal bez zdjęć, natomiast wielkanocną przygotowaliśmy wcześniej i każde ciasto miało odpowiednią fotografię. Wyniki były nieporównywalne. Oczywiście ciast wielkanocnych (czyli tych z zdjęciami) sprzedaliśmy kilkukrotnie więcej.
- formularz zamówienia – zastanów się w jaki sposób chcesz przyjmować zamówienia. Na start ustal maksymalne ilości, jakie jest w stanie przygotować kuchnia / cukiernia – tak, by móc zareagować i w odpowiednim momencie i zakończyć zbieranie zamówień. Osobiście polecam utworzenie formularza w Google Sheets, gdzie Twoi Goście samodzielnie wybiorą interesujące ich produkty. W mojej ocenie proces przebiega najsprawniej, gdy odpowiada za niego jedna, maks. dwie osoby, które systematycznie na początek lub koniec dnia przeglądają złożone zamówienia, wpłacone zaliczki i potwierdzają Gościom przyjęcie zamówienia mailowo. Zanotowanie wszystkiego w formularzu (excelu) zmniejsza ryzyko pomyłki, ale też pomaga w łatwy sposób zsumować finalne ilości zamówionych dań. Jak zawsze: link do formularza zamówień publikuj w swoich socialach!
Jak sami widzicie, marzec to doskonały czas na odświeżenie oferty, angażowanie klientów dzięki specjalnym wydarzeniom i przygotowanie do Wielkanocy. Warto działać z wyprzedzeniem, by skutecznie wykorzystać każdą okazję do promocji i zwiększenia sprzedaży.
Daj znać, które z zaproponowanych działań wdrożysz w swojej restauracji. A może masz inne pomysły na marketing w marcu? Daj znać, jestem bardzo ciekawa!